مدیریت زمان یا Time Management، یکی از دغدغه های مهم بسیاری از ماست.
همه میدانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، میتواند مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کند؛ البته گاهی هم به اشتباه، چالشها و مسائل دیگر خود را به ضعف در مدیریت زمان نسبت میدهیم.
مهمترین نکتهای که در مجموعه درسهای مدیریت زمان و نظم شخصی خواهیم آموخت این است که مدیریت زمان یک عنوان بسیار عمومی است که میتواند مجموعهی گستردهای از چالشها، مهارتها و مسائل را شامل شود.
بسیاری از کسانی که معتقدند در مدیریت زمان ضعف دارند یا اینکه فکر میکنند نیازمند بهبود در مهارت مدیریت زمان هستند، ممکن است مشکلات و چالشهای دیگری داشته باشند که در نهایت خود را در قالب ضعف در مدیریت زمان بروز میدهد.
آیا نیاز اصلی شما، مهارتهای مدیریت زمان است؟
برخی اصطلاحات، این بخت را داشتهاند که در بین مردم، بیش از سهم واقعیشان رواج پیدا کنند و به نظر میرسد که مدیریت زمان هم در همین گروه قرار دارد
در فهرست مهارتهای کلیدی، برخی از مهارتهایی که میتوانند در برنامه توسعه فردی شما جا داشته باشند را فهرست کردهایم.
در اینجا قصد داریم مهارت Planning یا برنامه ریزی را مورد بحث قرار دهیم.
یکی از ویژگیهای مهارت برنامه ریزی در مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی این است که بسیاری از ما بر این باور هستیم که این مهارت را – حداقل در حد تعریف آن – به خوبی میشناسیم.
این در حالی است که برنامه ریزی هم مانند بسیاری از مهارتهای دیگر، دارای جزئیات و ظرافتهایی است که ممکن است از چشم ما پنهان بمانند.
در اینجا، توضیحات مختصری در مورد مهارت برنامه ریزی ارائه میشود و شما میتوانید بر اساس آن، در مورد اهمیت و اولویت این مهارت در سبد مهارتهای خود قضاوت کنید.
طبیعتاً پس از مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی، میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید در کوتاه مدت، به این مهارت بپردازید یا اولویتهای مهمتری در زندگی شخصی و شغلی شما وجود دارد.
منبع : وبسایت متمم